(بازرسي جوش به روش التراسونيك؛ (UT
مطالب و نكات درباره انواع جوشكاري و بازرسي جوش
درباره وبلاگ


به وبلاگ جوش ايران خوش آمدید. با تشکر فراوان از استاد ارجمند جناب آقای مهندس محسن فرهمند
آخرین مطالب

  بازرسي جوش به روش التراسونيك؛ (UT)

در اين روش ( بازرسي فراصوتي ) از امواج فراصوتي براي آشکارسازي عيوب و تعيين محل آنها استفاده ميشود. حوزۀ شنوايي انسان محدود به امواج صوتي با فرکانس 20 تا 20000 هرتز است و امواجي که داراي فرکانس بالاتر از اين ميزان باشند را امواج فراصوتي مينامند. فرکانسهايي که معمولاً در بازرسي فراصوتي مورد استفاده قرار ميگيرند در محدوده MHz25 - 5/0 قرار دارند. امواج فراصوتي خصوصياتي مانند نور مرئي دارند و ميتوانند بازتابيده، متمرکز و شکسته شوند. اين امواج هنگام عبور از سطح مشترک بين دو محيط بازتابيده ميشوند. و اين ويژگي اساس بازرسي فراصوتي است. به طوري که در صورت وجود هرگونه ناپيوستگي در قطعه، بخشي از امواج فراصوتي بازتابيده شده و با بررسي امواج بازتابيده شده ميتوان به وجود و محل ناپيوستگيهاي پي برد .امواج فراصوتي توسط مواد بلورين که داراي خاصيت پيزو الکتريکي هستند توليد ميشوند. خاصيت پيزو الکتريک پديدهاي دو سويه است که در آن با فشردن بلوره پيزو الکتريک ولتاژ الکتريکي توليد ميشود و يا بر عکس با اعمال ولتاژ الکتريکي، بلوره تغيير شکل يافته و فشرده ميگردد [6]. با توجه به خاصيت پيزو الکتريکي، هنگامي که ولتاژ متناوبي به بلور اعمال شود، بلور مرتعش ميشود و اين ارتعاشات توسط يک ماده واسط نظير آب يا روغن به ماده منتقل ميشود و به اين ترتيب امواجي در درون ماده سير ميکنند. توليد اين امواج زماني حداکثر تاثير را دارد که بلور با بسامد طبيعي خود ارتعاش کند و اين مورد به وسيله ابعاد و ثابتهاي کشساني مواد به کار رفته تعيين ميشود .در صورتي که موج فراصوتي بر بلوري بتابد سبب ارتعاش آن خواهد شد و جريان متناوبي از ميان صفحات بلور توليد ميکند. با استفاده از اين حالت ميتوان امواج فراصوتي را آشکار سازي نمود. از اينرو از اين بلورها ميتوان هم براي توليد و ارسال امواج فراصوتي و هم براي دريافت آنها استفاده نمود. رايج ترين موادي که براي اين منظور مورد استفاده قرار ميگيرند انواع سراميکهاي قطبي مانند تيتانات سديم بيسموت، متانيوبات سرب، تيتانات سرب و گونههاي مختلفي از خانواده زيرکونات تيتانات سرب ميباشند .بازتاب امواج در فصل مشترک هوا- فلز عملاً 100 درصد است و براي انجام بازرسي بايد فاصله هوايي بين فلز و پروب پر شود. استفاده از روغن باعث ميشود در حدود 6 درصد از امواج تابيده شده از فصل مشترک عبور کند. از طرفي موج صوتي که از ميان مادهاي انتشار مييابد، همواره بخشي از انرژيش را به سبب پراکندگي در فصل مشترکهاي ميکروسکوپي و همچنين اثر اصطکاکهاي دروني ماده از دست ميدهد [5]. اين موضوع نشان ميدهد که بازده عبور امواج فراصوتي بسيار پايين است .افزايش فرکانس موج با افزايش مقدار تضعيف صوت همراه است. با توجه به تضعيف موج فرکانسي که براي بازرسي انتخاب ميشود مقداري بهينه دارد و به گونهاي انتخاب ميشود که در عمق نفوذ دلخواه بتوان به حساسيت مناسبي دست يافت. معمولاً براي بازرسي قطعات فلزي از فرکانسهايي با گستره MHz20 - 10 و براي مواد پليمري MHz5 - 2 استفاده ميشود .


حالتهاي مختلفي از موج مانند موج طولي يا فشاري، موج عرضي يا برشي و موح سطحي يا ريلي وجود دارد. در يک محيط جامد، هر سه نوع موج طولي، عرضي و سطحي ميتوانند انتشار يابند. ليکن در مايعات و گازها به علت عدم وجود صلبيت لازم، امواج عرضي و سطحي نميتوانند وجود داشته باشند پروبهاي مورد استفاده در اين روش در دو نوع عمودي و زاويهاي وجود دارند و هر نوع آنها شامل يک بلور است که با ارتعاش خود باعث توليد امواج فراصوتي ميگردد. نياز است تا پس از قطع ولتاژ، نوسان بلور ميرا گردد. به همين جهت در پشت بلور از يک ماده ميرا کننده استفاده ميشود. پروب نوع عمودي براي فرستادن موج فشاري تحت زاويه 90 درجه نسبت به سطح استفاده ميشود و تماس آن با سطح مورد نظر به صورت مستقيم و يا از طريق پوشش محافظ صورت ميپذيرد. از پروبهاي زاويهاي براي فرستادن موجهاي برشي يا ريلي استفاده ميشود. اين پروبها در قطعه محافظ قرار دارند .روش انجام بازرسي به دو دسته بازتابي و عبوري تقسيم ميشود. در روش بازتابي، امواج فراصوتي از يک سطح و توسط يک پروب به درون قطعه تابيده شده و دريافت امواج بازتابيده شده نيز توسط همان پروب انجام ميگيرد. امواج فراصوتي به صورت مجموعهاي از پاسهاي فوق العاده کوتاه مدت ارسال ميشود و دريافت امواج در فاصله زماني ارسال انجام ميشود. با استفاده از زمان رسيدن امواج برگشتي از قطعه به پروب و تفسير آنها ميتوان فاصله عيوب از پروب و نوع آنها را تعيين نمود. در شکل (6-1) تصوير شماتيکي از اين روش نشان داده شده است .

شناسايي عيوب به وسيله روش بازتابي

در روش عبوري ارسال امواج توسط يک پروب در يک سوي قطعه و دريافت آن توسط پروب ديگري در طرف ديگر قطعه انجام ميشود و با توجه به اختلاف در شدت و ضعف امواج دريافتي، عيوب درون قطعه شناسايي ميشوند. لزوم دسترسي به دو سطح قطعه و عدم توانايي تعيين فاصله عيوب از پروب از عيوب عمده اين روش است. اين روش در شکل (6-2) نشان داده شده است .استفاده از دو پروب در روش عبوري براي بازرسي سطح قطعه نيز ميتوان با استفاده از روش بازتابي و ايجاد امواج سطحي عيوب را آشکارسازي نمود. نحوه آشکارسازي عيوب سطحي توسط اين روش در شکل (6-3) قابل مشاهده است .استفاده از امواج سطحي براي شناسايي عيوب سطحي با توجه به منطقه مورد نظر و نوع قطعه هر کدام از روشهاي فوق را ميتوان توسط پروبهاي عمودي و زاويهاي انجام داد. براي پر کردن فاصله هوايي بين پروب و سطح ميتوان بين قطعه و پروب مايعي مانند آب يا روغن اعمال نمود يا قطعه و پروب را درون يک مايع قرار داد و عمل بازرسي را انجام داد. اين روش را روش غوطهوري مينامند .

نوع نمايش تصويري در آزمون فراصوتي

اطلاعاتي را که طي آزمون فراصوتي به دست ميآيند به چند طريق ميتوان به صورت تصوير نمايش داد .

الف ) نمايش تصويري A

معمولترين سيستمي که مورد استفاده قرار ميگيرد نمايش تصويري روبشي Aاست . يک موج ناقص در سمت چپ صفحهء اسيلوسکوپ ظاهر ميشود که مربوط به پالس اوليه است ، موجهاي ناقص ديگري نيز روي صفحهء اسيلوسکوپ ظاهر ميشوند که مربوط به علامت پژواکهاي دريافتي هستند . ارتفاع پژواک معمولا متناسب با اندازهء سطح بازتاب است ، ولي مسافتي که علامت طي ميکند و اثرات تضعيف درون ماده روي آن تاثير دارد . در هر صورت ، با فرض يک مبناي خطي زمان ، موقعيت خطي ( پالس ) پژواک متناسب با فاصلهء سطح بازتاب از پروب است .اين نوع نمايش تصويري در تکنيکهاي بازرسي با پروب دستي معمول است .از معايب نمايش تصويري روبشيAاين است که ثبت دائم تصوير ممکن نيست ، مگر اينکه از تصوير اسيلواسکوپ عکس گرفته شود ، البته دستگاههاي جديد پيشرفته داراي وسايل ثبت ديجيتال هستند .

نمايش تصويری روبشیA

ب ) نمايش تصويري B

با نمايش تصويري روبشي Bمي توان موقعيت عيب درون قطعه را ثبت کرد . اين سيستم در شکل نشان داده شده است . لازم است که بين موقعيت پروب و اثر عيب ارتباط مختصاتي به وجود بيايد . استفاده از نمايش تصويري روبشي B به تکنيکهاي آزمون اتوماتيک و نيمه اتوماتيک محدود ميشود . هنگامي که پروب در موقعيت 1 است علائم روي صفحهء اسيلوسکوپ مطابق شکل هستند، iنشان دهندهء علامت اوليه و ii نمودار ديوارهء پشتي قطعه است . وقتي که پروب به موقعيت 2 ميرسد ، خط iii روي تصوير نشان دهندهء عيب است . اين طرز نمايش از مقطع قطعه کار ميتواند روي يک نمودار کاغذي ثبت شود ، عکاسي شود و يا اينکه روي پردهء بلند ثابت نمايش داده شود .

نمايش تصويری روبشی B

تکنيکهاي بازرسي در آزمون فراصوتي

وجود يک عيب در داخل يک ماده را ميتوان با استفاده از تکنيک امواج فراصوتي عبوري يا بازتابي پيدا کرد .

روش بازتابي با پروب عمودي

اين روش در آزمون فراصوتي از معمولترين تکنيکهاست و در شکل صفحات قبل نشان داده شده است . تمام يا بخشي از پالس توسط عيب داخل ماده بازتاب يافته و به وسيلهء پروب دريافت ميشود . اين پروب به جاي فرستنده و گيرنده عمل ميکند . فاصلهء زماني بين ارسال پالس و دريافت پژواک براي محاسبهء فاصلهء عيب از پروب به کار ميرود. روش بازتابي نسبت به روش عبوري داراي مزاياي معيني است که عبارتند از :

الف ) قطعه کار به هر شکل ميتواند باشد .

ب ) فقط دسترسي به يک طرف قطعه کار مورد نياز است .

پ ) فقط يک نقطهء جفت شدن وجود دارد و در نتيجه مقدار خطا حداقل ميشود .

ت ) فاصلهء عيبها از پروب ميتواند اندازهگيري شود .

روش عبوري با پروب عمودي

در اين روش فرستنده با استفاده از يک روغن جفت کننده با سطح قطعه کار تماس برقرار ميکند . يک پروب دريافت کننده روي سطح مفابل ماده نصب ميشود .

روش عبوری با پروب عمودی

اگر در داخل ماده هيچ گونه عيبي وجود نداشته باشد ، علامتي با يک شدت معين به گيرنده خواهد رسيد . اگر بين پروب فرستنده و گيرنده عيبي وجود داشته باشد شدت علامت دريافتي کاهش خواهد يافت . اين امر به علت بازتاب جزيي پالس عيب است که بدين ترتيب ميتوان به وجود عيب پي برد .
اين روش معايبي دارد که عبارتند از :

الف ) قطعه کار بايد داراي دو سطح موازي باشد و به هر دو سطح آن نيز بايد دسترسي داشت .

ب ) دو عدد پروب مورد نياز است لذا جفت کردن آنها ممکن است عمل سيال اتصالي را کم بهره کند.

پ ) بايد دقت کافي به خرج داد تا دو پروب کاملا در مقابل يکديگر قرار گيرند .

ت ) علايمي از عمق عيب نميتوان به دست آورد .

روش عبوري با پروب زاويهاي

وضعيتهاي به خصوص آزمون وجود دارند که امکان به کارگيري از پروبهاي &

محصولات ویژه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 666465
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر